Apakah Hukum-Hukum Nikah Dalam ISLAM?

Dalam agama ISLAM yang begitu MUDAH dan INDAH, tidak wujud langsung konsep kepaderian atau ahli agama yang perlu membujang kerana ingin beribadat semata-mata kerana tuhan. Jadi, apakah hukum-hukum nikah dalam ISLAM?

Islam menggariskan sesuatu yang cukup fitrah dengan kehidupan manusia sejagat dimana setiap manusia mempunyai hati dan perasaan untuk saling bercinta.

Jadi, dalam entri kali ini, Pakar Cinta ingin berkongsi kepada anda semua mengenai hukum-hakam dalam sesebuah pernikahan. Sebahagian para ulama membahagikan hukum nikah kepada 5 hukum ini:-

  • WAJIB NIKAHBagi mereka yang mampu zahir dan batin bagi menambah takwa serta menjauhkan diri daripada melakukan zina.
  • HARAM NIKAHBagi mereka yang tidak mampu zahir dan batin.
  • SUNAT NIKAH - Bagi mereka yang mampu zahir dan batin, tetapi mereka masih sanggup mengawal dirinya daripada melakukan zina.
  • MAKRUH NIKAHBagi mereka yang tidak mampu zahir dan batin, tetapi tidak memberi bahaya kepada isteri kerana isterinya kaya dan tidak kuat keinginannya untuk melakukan hubungan kelamin.
  • HARUS NIKAHBagi mereka yang tidak ada halangan untuk berkahwin dan tidak ada halangan untuk berkahwin dan tidak ada pula sesuatu perkara yang mendorong dirinya berkahwin.

Rasulullah bersabda: “Demi Allah, sesungguhnya aku yang paling takut kepada Allah dan paling bertakwa, tetapi aku bersolat dan tidur, aku berpuasa dan berbuka, dan aku berkahwin. Maka sesiapa yang berpaling daripada sunnahku, maka dia bukanlah daripadaku.” – (Riwayat al-Bukhari, no. 4776)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tentang Penulis

"Tiada Kalam Yang Lebih Sesuai Untuk Dilafazkan Di Sini, Selain Daripada Syukur Tidak Terhingga Kepada Allah Yang Maha Pengasih, Yang Memberi Kesempatan Untuk Kami Menghasilkan Blog Cinta Yang Difikirkan Amat Bermanfaat Buat Para Ikhwan dan Ikhwanah.."

» Lihat semua kiriman yang dibuat oleh

« Artikel Sebelum Ini

13 Komen Telah Pun Ditulis Buat Masa Ini

  • asalamualaikum… kepada sahabat
    saya di sini ingin bertanya kepada sahabat akan satu pekara iaitu sekiranya seorang lelaki itu ingin bekahwin dengan seorang wanita ini tetapi lelaki tersebut tidak mempunyai cukup wang untuk bekahwin akan tetapi lelaki tersebut telah bermain ekor semata mata untuk bekahwin tetapi bagi pihak wanita tersebut tidak tahu bagai mana lelaki tersebut mendapat wang tersebut akhirnya mereka berkahwin. disini saya ingin tahu adakah perkahwinan mereka itu sah dari segi agama atau pun tidak dan bagai mana degan wang yang digunakan oleh lelaki tersebut, ianya haram dah sah ke dari perkahwinan mereka

    • sah nikah(rujuk rukun nikah) namun duit tu tetap haram….maka berkemungkinan besar perkahwinan tiada berkat…

  • hhhmmm

  • mf,ak mau nanya klo nikah sirih pa hukum ny.
    subhanaallah kata-kata nya sangat bagus?

  • Assalamualaikum..?

  • kalou prempuan poligami ap hkum nya

  • nikah adalah kebahagian yang indah. Tapi sebelum menikah kita harus memenuhi syarat2 nikah agar pernikahan berjalan lancar sesuai atutan yang berlaku.

  • nikah adalah kebahagian yang indah. Tapi sebelum menikah kita harus memenuhi syarat2 nikah agar pernikahan berjalan lancar sesuai aturan yang berlaku.

  • asalamualaikum…
    saya menikahi seorang wanita….
    tetapi setelah pernikahan kami selama # bulan aku di pisahkan dgn istri ku oleh mertua ku dan aku pun tak yau apa masalahnya, padahal istri ku sedang hami 2 bulan,,
    skarang sudah 2 thn aku di pisahkan dgn istriku dan aku pun tak tau kmana mereka,,, sudah berusaha mencari tetapi semua keluarga nya menyembunyikan nya,,, aku pun ga tau anak ku cewe atau cowo,,, aku ingin menafkahi tapi bagaimnana….
    apakah itu sudah jatuh talak atau kah bisa di tuntut ke jalur hukum?

    • sama kejadian nya sma ku bg..:(

    • apa yg harus dilakukan kalau kyak gine kejadian nya all???
      tolong beri masukan dong alll:(

  • Asalamu alaikum. saya brumah tangga, sdah ckup lama. dan alham dllah di karuniai seorang anak lki2. kehidupan saya serba pas2an.dan akhir nya saya branikan diri pergi ke negri orang. 3, tahun sudah sya di sna. tpi syang, yang kuasa berkehendak lain. entah apa sbb nya istri saya minta di cerai. padahal, tiap bulan gajih sya slalu dikirim. '' sahabat2 ku yg baik hati apa sebaik nya yg aku lakukan?,,

  • Assalamualaikum…saya nak bertanya bila seseorang itu telah merancang akan bernikah pada 15hb sept 2014 dan sudah memaklumkan kepada keluarga untuk bernikah pada hari tersebut dan sedara mara sudah membuat persiapan untuk ke pahang. Tetapi dia (abang kandung) tidak memaklumkan terlebih dahulu kepada keluarga yang dia ingin bernikah awal dan menikah tanpa seorang keluarga pun ada di sisi. Selepas seminggu dia nikah, baru dia memaklumkan kepada ayah dan mak sendiri dengan alasan pihak keluarga perempuan terpaksa cepatkan pernikahan disebabkan ayah (wali perempuan) tidak ada pada masa tarikh 15hb sept 2014. Dalam masa itu riak wajah maknya menjadi sayu tapi berkata sudah nikah nak buat macam mana lagi. Masalahnya sebelum dia memberitahu keluarga yang dia sudah bernikah, dia sudah upload gambar di laman sosial (facebook). Apa yang patut saya lakukan pada situasi ini? Berterus terang pada abang atau membiarkan?