Pedoman Sang Pencinta

1.)Tempuhlah jalan pertengahan dan keseimbangan dalam cinta dan benci. Pesan Rasulullah SAW :

“Cintailah kekasihmu dengan biasa-biasa saja, kerana boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu benci,dan bencilah sesuatu yang tidak kamu sukai dengan biasa-biasa saja, karena boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu sukai.”

(HR.BUKHARI,ABU DAWUD,TIRMIDZI,DAN IBNU MAJAH,DARI ABU HURAIRAH).

 

2.)Imam Ali bin Abi Thalib berkata :

“Jadilah engkau sebagai sumber kebaikan dan maafkanlah kesalahan orang lain, kerana kamu melihat dan mendengar sendiri apa yang kamu lakukan. Jika kamu mencintai seseorang, cintailah dia sedang-sedang saja, kerana kamu tidak tahu bila kamu akan mencabut cinta itu. Jika kamu membenci seseorang, bencilah dia sedang-sedang saja , kerana kamu tidak tahu bila kamu akan kembali mencintainya.”

 

3.)Riwayat lain mengatakan dimana Allah berfirman:

” Wahai hambaKu, AKU adalah kekasihmu yang pertama, kau cintai AKU di hari perjanjian,dan tatkala semua pecinta telah pergi meninggalkanmu, sedang AKU menghubungkanmu, maka kembalilah kepadaKU, nanti akan AKU muliakan engkau dengan kemulian pecinta.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tentang Penulis

"Tiada Kalam Yang Lebih Sesuai Untuk Dilafazkan Di Sini, Selain Daripada Syukur Tidak Terhingga Kepada Allah Yang Maha Pengasih, Yang Memberi Kesempatan Untuk Kami Menghasilkan Blog Cinta Yang Difikirkan Amat Bermanfaat Buat Para Ikhwan dan Ikhwanah.."

» Lihat semua kiriman yang dibuat oleh

« Artikel Sebelum Ini

3 Komen Telah Pun Ditulis Buat Masa Ini

  • Assalamualaikum w.b.t Pakar Cinta (^_^)”

    Teruskan usaha enta agar semua manusia sedar dan faham akan makna sebenar cinta dan benci, lebih2 lagi kepada golongan remaja kita yang masih naif di dalam mentafsir perasaan kurniaan Allah ini. Semoga Pakar Cinta dirahmati & diberkati oleh Allah. Amin…….

  • [...] 1. Jika anda ingin seseorang mencintai anda, maka belajarlah untuk membuktikan cinta anda. Berikan perhatian, kepedulian, hadiah terbaik dan apa sahaja untuknya. Berikan layanan yang memuaskan hatinya. Saya tidak menjamin anda akan memilikinya. Tapi saya berani jamin, anda akan mendapatkan cintanya jika anda benar-benar ikhlas mencintainya. [...]

  • hmmm…semua manusia pasti akan menemukan cinta mereka sama ada di dunia Allah atau di akhirat Allah..inshaa Allah..begitu juga dgn sye…

  1. [...] 1. Jika anda ingin seseorang mencintai anda, maka belajarlah untuk membuktikan cinta anda. Berikan perhatian, kepedulian, hadiah terbaik dan apa sahaja untuknya. Berikan layanan yang memuaskan hatinya. Saya tidak menjamin anda akan memilikinya. Tapi saya berani jamin, anda akan mendapatkan cintanya jika anda benar-benar ikhlas mencintainya. [...]